De Grossglockner Hochalpenstrasse

Alweer een prachtige oktoberdag. Omdat we gisteren een stevige wandeldag hadden willen we het vandaag wat rustiger aandoen.
Waarom niet eens de Grossglockner Hochalpenstrasse afrijden bij prachtig weer en buiten het hoogseizoen?
Het is ondertussen al enkele jaartjes terug en in Bergen Magazine kunnen we ook nog wat foto's gebruiken.

Dus het aangename aan het nuttige koppelen.




Toen in 1924 een groep van Oostenrijkse experts voorstelde om een weg aan te leggen over de Hochtor werden ze uitgelachen vanwege het idee.
Toentertijd waren er in Oostenrijk, Duitsland en Italië samen slechts 154.000 mensen met een auto en slechts 92.000 motoren.
Oostenrijk zat nog steeds in een economische crisis na het verliezen van de Eerste Wereldoorlog.
Zelfs een bescheiden drie meter brede grindweg met overzichtelijke inhaalpunten leek een onmogelijkheid.
De impuls voor het alsnog aanleggen van de weg, die gemotoriseerd toerisme naar de Alpen moest trekken,
kwam voort uit de beurscrash van de New Yorkse beurs in 1929.
Deze kwam als een grote klap aan bij het destijds arme Oostenrijk.
Binnen drie jaar daalde de export met 25 procent.
De regering haalde de plannen voor de weg uit de onderste la om zo 3200 van de 520.000 werklozen aan het werk te kunnen zetten.
Deze 3200 man werkten 1.8 miljoen diensten tijdens de bouw.
Inmiddels was het project ambitieuzer geworden en zou de weg zes meter breed worden om het "extreem grote" internationale verkeer
aan te kunnen en de verwachte 120.000 bezoekers te verwerken.
Het plan voor de financiering was ook gebaseerd op deze bezoekersaantallen.
De regering zou het project betalen en het geld terug krijgen door tol te heffen op het gebruik ervan.
Op 30 augustus 1930 om 9:30 klonken de eerste explosieven in de Oostenrijkse Alpen.
Vier jaar later was het leger van arbeiders er in geslaagd om voor de eerste keer de Alpen over te laten steken in een auto.
Er is 870.000 m3 rots verplaatst tijdens de bouw van de weg.
Een jaar later, op 3 augustus 1935 werd de Großglockner Hochalpenstraße voor publiek opengesteld en een dag later
volledig in gebruik genomen met een feestelijke internationale auto- en motorrace.
Inclusief het bouwen van de toeganswegen komen de kosten omgerekend naar vandaag de dag op 53,5 miljoen euro.
De planning hield rekening met 120.000 bezoekers in 1930,
maar in 1938 waren er al 375.000 bezoekers in 98.000 auto's die de bergweg wilden berijden.
Na de Tweede Wereldoorlog duurde het tot 1952 totdat dit record werd verbroken; in dit jaar kwamen er 412.000 bezoekers.
Met hoge groeicijfers werd een hoogtepunt gehaald in 1962: 1,3 miljoen bezoekers.
Met de opening van andere Alpenwegen in 1967 en 1975 veranderde de Großglockner Hochalpenstraße van de enige route
dwars door de Alpen naar een excursieweg, vooral bereden vanwege de mooie uitzichten.
Stijgende bezoekersaantallen vroegen om modernisatie van de weg. In 1953 werd de weg verbreed naar 7,5 meter
en werden het aantal parkeerplaatsen uitgebreid van 800 naar 4000. De capaciteit steeg zo naar 350.000 voertuigen per jaar.
De weg is in totaal 47,8 km lang en stijgt van 805 meter naar 2504 meter om vervolgens weer te dalen naar 1301 meter
en uit te komen in het plaatsje Heiligenblut.




Onze trip loopt vanuit Fusch tot in Heiligenblut.

We houden hier en daar halte op kleine parkings en natuurlijk ook op de Edelweißspitze.

 


Deze panoramafoto is genomen vanaf de Edelweißspitze.
Voor een vergroting van het panorama, klik op de afbeelding.


Verder rijden we nog naar de Kaiser Franz Josefs Höhe waar we buiten de musea en de Swarovskitoren ook nog wandelen via de Gamsgrubenweg.
Vanaf die weg heb je een schitterend uitzicht op de Grossglocner, De Johannisberg en de Pasterzengletsjer.

Omdat het heel moeilijk kiezen was uit de vele foto's heb ik een webgalerij aangemaakt, die je HIER kan bekijken.

Het was weer de zoveelste schitterende dag op een rij.



------------------------------------------------------------------------



Wil je meer info over deze streek of andere, stel dan je vraag op het
ALPENFORUM
------------------------------------------------------------------------

 
Wij zouden het ten zeerste op prijs stellen
mocht u een woordje nalaten in ons gastenboek.


GASTENBOEK ARCHIEF